Tavoitteena toimialan korkein asiakastyytyväisyys
OmaSp on vakavarainen ja kannattava suomalainen pankki. OmaSp keskittyy liiketoiminnassaan pääasiassa vähittäispankkitoimintaan ja tarjoaa asiakkailleen monipuolisia pankkipalveluja sekä oman taseensa kautta että välittäen yhteistyökumppaneidensa tuotteita. Välitetyt tuotteet käsittävät luotto-, sijoitus- ja lainaturvatuotteita. Pankki harjoittaa myös kiinnitysluottopankkitoimintaa.
Pankin toiminnan ydin on erottautuminen asiakaskokemuksella ja asiakaspalvelulla. Strateginen tavoitteemme on pankkitoimialan korkein asiakastyytyväisyys ja suositteluaste tärkeimmissä asiakasryhmissämme eli henkilöasiakkaiden, pk-yritysten sekä maa- ja metsätalousasiakkaiden keskuudessa.
Kannattavaa kasvua
Yhtiön tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaansa koko toimialueellaan ja kaikissa edellä mainituissa asiakasryhmissä. Kasvua haetaan liiketoiminnan osa-alueilla, joilla se kulloinkin on mahdollista toteuttaa toiminnan kannattavuuteen ja riskienhallintaan liittyvät tavoitteet täyttäen. OmaSp on ollut jo vuosia yksi Suomen kannattavimmista ja tehokkaimmista pankeista ja asema on tavoitteena säilyttää myös jatkossa. Liiketoimintavolyymien kehitys perustuu orgaaniseen kasvuun, mutta yritysjärjestelyt ovat mahdollisia myös tulevaisuudessa.
Yhtiön henkilöstö on sitoutunutta ja urakehitystä pyritään tukemaan monipuolisten tehtävien ja jatkuvan kehittymisen avulla. Merkittävä osa henkilöstöstä omistaa myös yhtiön osakkeita.
Vaalimme erinomaista asiakaskokemusta
Strateginen tavoitteemme on olla tyytyväisten asiakkaiden pankki, joka on asiakkailleen lähellä ja läsnä sekä tarjoaa paikkakunnan parasta palvelua. Pankkina OmaSp on asiakkailleen luotettava kumppani, joka hoitaa asiakkaidensa ja omat raha-asiansa tarkasti, pitkäjänteisesti ja luotettavasti.
Tavoittelemme ensiluokkaista asiakaspalvelukokemusta
- keskittymällä keskeisiin asiakkaiden tarpeiden mukaan kehitettyihin ja heille lisäarvoa tuottaviin pankkipalveluihin
- tuntemalla asiakkaamme hyvin ja reagoimalla nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
- olemalla hyvin saavutettavissa edistyksellisten digitaalisten palvelukanavien ja laajan konttoriverkoston kautta
Haemme kannattavaa kasvua
OmaSp uskoo, että erinomainen asiakaspalvelu vauhdittaa kasvua. Strategiamme mukaisesti keskitymme hintakilpailun sijaan erinomaiseen asiakaspalveluun sekä palveluiden hyvään ja nopeaan saavutettavuuteen toimimalla lähellä ja läsnä digitaalisissa ja fyysisissä palvelukanavissamme. Korkea asiakastyytyväisyys ja suositteluaste parantavat palveluiden lisämyyntiä, asiakkaiden lojaliteettia ja vähentää asiakasvaihtuvuutta.
Strategiamme mukaisesti
- luomme asiakkaillemme ammattitaitoisella palvelulla arvoa pitkällä aikavälillä.
- koko organisaatiomme osallistuu uusasiakashankintaan tuomalla proaktiivisesti esiin hyvän ja osaavan asiakaspalvelun edut.
- tavoittelemme kasvua vain, kun se pystytään toteuttamaan kannattavasti ja ottamatta liiallisia riskejä.
- toteutamme kasvustrategiaa huolehtimalla asiakassuhteiden kannattavuudesta, tehokkaalla toiminnalla, pitämällä jälleenrahoituksen kustannukset matalana, tehokkaalla riskienhallinnalla sekä korkealla vakavaraisuudella ja maksukyvyllä.
- tehokas ja matala hallinto-organisaatio pitää hallinnon kulut matalina.
OmaSp:n strategia sisältää myös vahvat investoinnit digitaaliseen kanavaan: palveluja automatisoidaan kustannusten alentamiseksi asiakaspalvelukokemusta vaarantamatta.
Hallitsemme riskejä aktiivisesti
OmaSp on historiallisesti keskittynyt ja tulee jatkossakin keskittymään vakuudellisten lainojen myöntämiseen taloudellisesti tasapainoisille asiakkaille. Määrittelemme sisäisen prosessimme mukaisesti jokaiselle asiakkaalle luottoluokituksen, jonka on oltava laina-asiakkaille vähintään B henkilöasiakkaiden ja A yritysasiakkaiden osalta. Pankin lainanannossa lähtökohtana on aina asiakkaan vakaa maksukyky ja hyvä luottokelpoisuus. Keskittymällä henkilöasiakkaisiin sekä pieniin ja keskisuuriin yritysasiakkaisiin pystymme pitämään yksittäisiin asiakkaisiin liittyvät riskikeskittymät pieninä.
OmaSp pitää riskit matalana
- Toimimalla vakailla vähittäispankkimarkkinan osa-alueilla Suomessa
- Pitämällä asiakas- ja sijoitusriskikeskittymät matalina
- Pitämällä organisaatiorakenteen yksinkertaisena ja läpinäkyvänä
- Hallitsemalla luottoriskejä harjoittamalla tiukkaa luottopolitiikkaa, sekä keskittymällä vakuudellisiin lainoihin luotonmyönnössä
- Hajauttamalla asiakaskuntaa ja liiketoimintaa maantieteellisesti
- Systemaattisilla riskienhallintaprosesseilla, seurannalla ja valvonnalla
- Hallitsemalla vakavaraisuutta
- Pitämällä yllä korkeaa maksuvalmiutta eli likviditeettiä
Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) keskittyy liiketoiminnassaan vähittäispankkitoimintaan ja tarjoaa asiakkailleen monipuolisia pankkipalveluja sekä oman taseensa kautta että välittäen yhteistyökumppaneidensa tuotteita. Välitetyt tuotteet käsittävät luotto-, sijoitus- ja lainaturvatuotteita. Yhtiö harjoittaa myös kiinnitysluottopankkitoimintaa.
OmaSp:n keskeisiä asiakasryhmiä ovat henkilöasiakkaat, pienet ja keskisuuret yritykset sekä maa- ja metsätalouden harjoittajat. Yhtiön tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaansa koko toimialueellaan ja kaikissa edellä mainituissa asiakasryhmissä. Kasvua haetaan liiketoiminnan osa-alueilla, joilla se kulloinkin on mahdollista toteuttaa toiminnan kannattavuuteen ja riskienhallintaan liittyvät tavoitteet täyttäen. OmaSp on ollut jo vuosia yksi Suomen kannattavimmista ja tehokkaimmista pankeista ja asema on tavoitteena säilyttää myös jatkossa. Liiketoimintavolyymien kehitys perustuu orgaaniseen kasvuun, mutta yhtiö on strategiansa mukaisesti avoin yritysjärjestelyille. OmaSp:n keskeisenä ajatuksena on palvella asiakkaita henkilökohtaisesti ja olla lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp pyrkii ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen henkilökohtaisen palvelun ja helpon saavutettavuuden kautta, ja tarjoaa asiakkaalleen täyden pankkipalveluiden valikoiman.
Yhtiö kiinnittää erityistä huomiota kustannustehokkuuteen sekä kokonaisvaltaiseen riskienhallintaan. Liiketoimintaprofiili on vakaa yhtiön keskittyessä vähittäispankkitoimintaan Suomessa. Yhtiön tavoitteena on pitää yksittäiset asiakas- ja sijoitusriskikeskittymät rajattuina sekä organisaatiorakenne yksinkertaisena ja läpinäkyvänä. Yhtiö on määritellyt tarkat riskienhallinnan prosessit, riskinoton rajat sekä ohjeistukset asetettujen rajojen sisällä pysymiseksi. Yhtiön henkilöstö on sitoutunutta ja urakehitystä pyritään tukemaan monipuolisten tehtävien ja jatkuvan kehittymisen avulla. Merkittävä osa henkilöstöstä omistaa myös yhtiön osakkeita.
Oma Säästöpankki tarjoaa asiakkailleen täyden pankkipalveluiden valikoiman. Yhtiö palvelee asiakkaitaan konttoriverkostossaan sekä kattavissa digitaalisissa palvelukanavissa. OmaSp:n tarjoama yksityisasiakkaille kattaa päivittäispankkipalvelut, erilaiset rahoitusratkaisut, säästämisen palvelut, varainhoidon palvelut, vakuutukset sekä perintö- ja perheoikeudelliset asiat. Yritysasiakkaiden palveluvalikoima kattaa maksu-liikennepalvelut ja muut yritysten päivittäispankkipalvelut, rahoituspalvelut, yrityseläkevakuutukset, sijoituspalvelut sekä lainopilliset ja muut neuvontapalvelut. Oma Säästöpankki on täydentänyt omaa palvelutarjontaansa yhteistyöyritysten tuottamilla palveluilla.
Yhtiön säästämisen ja sijoittamisen tuotevalikoimaan kuuluu omien tuotteiden, kuten tilien ja OmaTuottoTalletuksen lisäksi myös yhteistyökumppaneiden Sp-Rahastoyhtiö Oy:n ja Sp-Henkivakuutus Oy:n sijoittamisen ja säästämisen tuotteet. Yhtiön omia rahoituspalveluja täydentävät yhteistyökumppaneiden tuotteet kuten lainaturvavakuutukset ja erilaiset takaukset. Yhtiön yhteistyökumppaneita näiden rahoitustuotteiden tarjoamisessa ovat muun muassa Sp-Henkivakuutus Oy, Axa Partners ja Vakuutusosakeyhtiö Garantia. OmaSp toimii itsenäisenä Visa-korttien liikkeeseenlaskijana ja rahoittaa kortit taseestaan.
Vaalimme erinomaista asiakaskokemusta
Strateginen tavoitteemme on olla tyytyväisten asiakkaiden pankki, joka on asiakkailleen lähellä ja läsnä sekä tarjoaa paikkakunnan parasta palvelua. Pankkina OmaSp on asiakkailleen luotettava kumppani, joka hoitaa asiakkaidensa ja omat raha-asiansa tarkasti, pitkäjänteisesti ja luotettavasti.