Iäkkään pankkiasioiden hoito itsenäisesti
Meille on ehdottoman tärkeää, että ikäihmiset pystyvät hoitamaan pankkiasioitaan mahdollisimman pitkään itsenäisesti ja he voivat valita, miten pankkiasioitaan hoitavat. Vaikka digitaalisuus on arkea myös monelle iäkkäämmälle asiakkaallemme, tahdomme palvelun olevan sujuvaa myös ilman tietokonetta tai älylaitteita. Siksi konttorimme ja puhelinpalvelumme ovat avoinna joka arkipäivä. Konttorissa voit esimerkiksi edelleen maksaa laskuja ja nostaa käteistä ilman ajanvarausta. Ohjaamme ja opastamme sinua mielellämme myös digipalveluiden käytössä. Olemme täällä sinua varten - lähellä ja läsnä.
Lisätietoja palveluistamme
Sinulla on pankissa oma tuttu asiantuntija, jonka tavoitat helposti valitsemissasi kanavissa. Voit soittaa hänelle suoraan, lähettää viestiä digikanavissa tai tavata konttorissa. Henkilökohtainen palvelu on meille sydämen asia. On helppoa hoitaa pankkiasioita, kun vastassa on tuttu henkilö, joka tuntee sinut ja asiasi.
Verkkopankki ja OmaMobiili-sovellus mahdollistavat pankkiasioinnin turvallisen hoitamisen sijainnista riippumatta. Verkkopankissa hoidat päivittäiset pankkiasiat, säästämisen ja sijoittamisen sekä lainanhaun reaaliajassa. Verkkopankkia varten tarvitset pankkitunnukset, jotka saat lähimmästä konttoristasi. Pankkitunnuksilla pystyt myös tunnistautumaan monien tärkeiden palveluntarjoajien, kuten Kelan tai verottajan palveluissa. Autamme sinua mielellämme alkuun digipalveluiden käytössä. Voit esimerkiksi tulla konttorillemme oman älylaitteesi kanssa ja voimme auttaa palveluiden käyttöönotossa.
Jos sinulla on käytössäsi verkkopankki, e-lasku on vaivaton tapa hoitaa laskujasi. Kotiin postitettavan paperilaskun sijaan sähköinen e-lasku tulee verkkopankkiisi ja voit tarkistaa ja hyväksyä laskun nopeasti. Halutessasi voit tehdä maksutietoihin muutoksia. Verkkopankin käyttäjälle e-lasku on helppo, nopea, maksuton ja ympäristöystävällinen tapa maksaa laskuja. E-laskujen maksu voidaan hoitaa myös täysin automaattisesti, jos niin haluat. Lue lisää e-laskun käytöstä.
Konttoreissamme palvelemme sinua useimmissa päivittäisasioissa ilman ajanvarausta. Pankin kassalla voit nostaa ja tallettaa rahaa sekä maksaa laskuja ja tehdä tilisiirtoja. Konttorimme ovat avoinna joka arkipäivä. Muistathan ottaa voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen mukaan.
Myös OmaSp:n maksukuori soveltuu laskujen maksamiseen, jos omaa verkkopankkia ei ole. Täytä vain laskuun maksutietosi ja allekirjoituksesi, laita lasku kuoreen ja vie kuori lähimpään postilaatikkoon. Maksamme maksukuoressa lähettämäsi laskun ja veloitamme summan tililtäsi. Maksukuoret ovat maksuttomia ja saat niitä lähimmästä konttoristasi tai tilaamalla asiakaspalvelustamme. Postimaksu on maksettu puolestasi.
Maksupalvelutehtävästä veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun. Mikäli haluat laskusta maksullisena lisäpalveluna kuitin, merkitse laskuun iso K-kirjain, ja lähetämme kuitin postitse kotiosoitteeseesi. Jotta saamme laskun ajoissa maksuun, on maksukuoren toimeksiannon oltava käsittelyssämme vähintään 5 pankkipäivää ennen maksupäivää.
Suoramaksu on helppo, vaivaton ja kuluton tapa hoitaa säännöllisesti toistuvat maksut kuten vuokra- ja sähkölasku automaattisesti sovitulta tililtäsi. Esimerkiksi laskuttajan kotisivuilta voit tarkistaa tiedon, onko laskuttajalla suoramaksu käytössä. Voimme tarkistaa tiedon myös pankissa puolestasi. Suoramaksun saat käyttöön tekemällä pankissa suoramaksusopimuksen.
Laskujen maksaminenMaksukortilla käteisen nostaminen onnistuu monella eri tavalla, ja toisaalta sillä voit myös maksaa ostokset turvallisesti, ilman isoja summia käteistä lompakossa. OmaSp:n pankkikortilla nostat vaivattomasti käteistä pankkiautomaateista ja teet talletuksia tilillesi talletusautomaatilla. Pankkiautomaattien lisäksi voit nostaa kortilla käteistä myös K-ruokakauppojen kassoilta ja R-kioskeista. Käteisnosto ostosten yhteydessä on maksutonta eikä kassatyöntekijä näe tili- tai korttitietojasi.
Onko tilillesi kertynyt varallisuutta ja pohdit, mitä sillä kannattaisi tehdä? Rahojen pitäminen tilillä ei tarjoa säästöillesi lisätuottoa ja inflaatiokin syö pitkällä aikavälillä säästettyjen rahojen ostovoimaa. Kun työura on jo takana päin ja mahdollisesti asuntolainakin maksettu, on hyvä hetki laittaa tilillä makaavat eurot poikimaan.
Tilillä on hyvä säilyttää muutaman kuukauden menoihin kerrytettyä puskuria, mutta suuremmille summille suosittelemme eri säästämisen ja sijoittamisen ratkaisuja. Ensimmäiseksi sinun kannattaa pohtia, kenelle rahoja säästät. Varallisuudesta on tärkeää pystyä nauttimaan ja turvata itselleen mahdollisimman leppoisat vanhuuden päivät. Moni haluaa myös ajatella seuraavia sukupolvia. Jos suunnitelmissa on kerätä varallisuutta lapsille tai lapsenlapsille, ainakin osa varallisuudesta kannattaa lahjoittaa vaikkapa jatkuvalla säästösopimuksella hyvissä ajoin. Kun tiedät tavoitteesi, pystymme rakentamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivan ratkaisun.
Tilisäästämisen rinnalla hyvä ja perinteinen vaihtoehto on esimerkiksi määräaikaistalletukset. Talletusajan pituus ja talletukselle maksettava korko vaihtelee tuotteen mukaan. Myös rahastoistamme löytyy eri tuottotavoitteisiin ja riskiprofiileihin sopivia vaihtoehtoja. Poikkea konttorillamme tai ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehdoistamme!
Säästäminen ja sijoittaminenIkääntyessä itsenäinen pankkiasiointi voi vaikeutua ja asioiden hoidossa tarvitsee vähitellen apua. Tällöin läheiselle tai muulle luotetulle henkilölle voi antaa omaan tiliin käyttöoikeuden, jolloin henkilö voi esimerkiksi maksaa laskuja ja nostaa rahaa tililtä omistajan puolesta. Käyttöoikeutta varten sekä tilinomistajan että käyttöoikeuden saajan täytyy tunnistautua pankin hyväksymillä ja voimassa olevilla henkilöllisyystodistuksilla. Tunnistautua voi asioimalla yhdessä pankissa tai sähköisesti pankkitunnuksilla. Käyttöoikeuden saava henkilö voi juoksevia asioita hoitaakseen esimerkiksi yhdistää tilin omaan verkkopankkiinsa tai liittää tiliin pankkikortin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että omia pankkitunnuksia tai pankkikortin tunnuslukua ei koskaan saa luovuttaa toiselle henkilölle - ei edes käyttöoikeuden haltijalle tai lähiomaiselle.
Edunvalvontavaltuutus antaa valitulle henkilölle oikeuden hoitaa toisen asioita, kun henkilön omat voimat eivät siihen riitä. Edunvalvontavaltuutuksella voit vaikuttaa siihen kuka ja miten asioitasi hoidetaan, jos oma terveydentilasi heikentyisi niin, että et pystyisi itse sitä tekemään. Edunvalvontavaltuutus otetaan käyttöön ainoastaan siinä tapauksessa, että itse on kykenemätön asioiden hoitoon. Valtuutus tulee siinä tapauksessa voimaan digi- ja väestötietoviraston vahvistuksella ja vahvistus vaatii myös lääkärintodistuksen liitteeksi.
Edunvalvontavaltuutuksella päätät itse ne asiat, joita valtuutus koskee. Voit oikeuttaa valtuutetun huolehtimaan pelkästään omaisuuteen ja taloudellisiin asioihin liittyvistä asioista tai myös itseäsi koskevista asioista kuten sairaanhoitoon liittyvistä asioista. Edunvalvontavaltuutuksen voi teettää lakimiehellä ja kun se on hyväksytty Digi- ja väestötietovirastossa, tulee se toimittaa pankkiin.
Turvallisuutesi on meille ehdottoman tärkeää. Tänä päivänä erilaiset verkkohuijaukset ja kalasteluyritykset ovat yleistyneet ja pankkipalveluiden turvallinen käyttö vaatii myös tarkkaavaisuutta. Olemme koonneet asiakkaillemme muistilistan pankkipalveluiden turvalliseen käyttöön. Autamme sinua myös mielellämme kaikissa kysymyksissäsi pankkipalveluihimme liittyen.