Ole huolellinen ja tunnista vaaran merkit
Kun asioit pankkitunnuksilla verkossa tai käytät pankkikorttia verkko-ostoihin, muista, ettei korttitietoja tai tunnuslukuja saa luovuttaa kenellekään. Kannattaa myös suhtautua varauksella outoihin ja epäilyttäviin sähköposteihin tai muihin yhteydenottoihin. Kyseessä voi olla huijaus. Muista, että pankki ei ikinä pyydä sinua luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi
Jos olet joutunut huijauksen uhriksi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.
Sulje viipymättä verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla asiakaspalveluun p. 020 764 0600 (ark. klo 8–20, la 10–14) tai sulkupalveluun p. 020 333 (24 h). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden.
Lähetä saamasi huijausviesti sähköpostitse osoitteeseen securityomasp.fi (security[at]omasp[dot]fi).
Pankkikortin turvallinen käyttö
Pankkikortilla maksaminen ja käteisen nostaminen on turvallista. Huomioithan kuitenkin muutaman tärkeän seikan, kun käytät pankkikorttia ostoksilla, automaatilla ja verkkokaupoissa.
Verkkopankin turvallinen käyttö
Tutustu ohjeisiimme verkkopankin sekä OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellusten turvalliseen käyttöön. Muistathan, että pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset.
Asiakkaan tunteminen
Asiakkaan tunteminen muodostaa pohjan asiakkaan ja pankin väliselle vuorovaikutukselle sekä molemminpuoliselle luottamukselle. Kysymme asiakkaan tuntemiseen liittyviä kysymyksiä sekä pankkipalveluita avattaessa että aika ajoin asiakassuhteen aikana.