Säker användning av nätbanken
Lämna inte ut dina nätbankskoder till andra, då du är ansvarig för användningen av dem. Bankkoder utgörs av användarnamn, lösenord och nyckeltalskort. I stället för nyckeltalskort är det möjligt att använda vår identifieringsapp OmaVahvistus. OmaVahvistus är en identifieringsapp som kan användas för att bekräfta transaktioner i bankens webbtjänster (OmaMobiili, nätbanken, identifieringstjänsten, nätbetalning). Både privat- och företagskunder kan använda appen. Med bankkoder kan du verifiera din identitet inte bara i nätbanken utan också i många andra elektroniska tjänster.
Det är viktigt att komma ihåg att bankkoder alltid är personliga och att de aldrig ska lämnas ut till någon annan, inte ens en familjemedlem. Om du använder bankens mobilappar (OmaMobiili och OmaVahvistus) ska du heller aldrig lämna ut lösenkoden till din mobila enhet eller PIN-koden till OmaVahvistus.
En minderårig persons koder är avsedda för den minderårigas eget bruk, och dennes vårdnadshavare har inte rätt att använda koderna i den minderårigas ställe. Vi på banken instruerar den minderåriga hur bankkoderna ska användas.
PIN-koder, lösenord och nyckeltalskort ska förvaras omsorgsfullt och på separata ställen. Kontrollera regelbundet att dina koder är i säkert förvar. Skydda dina koder genom att se till att andra inte kan se de uppgifter som du anger eller som står på din skärm och att utomstående inte har åtkomst till uppgifterna.
Banken kan kontakta dig via e-post eller SMS för att meddela dig om att du behöver skriva under någonting. Ett sådant meddelande innehåller aldrig en länk. En bank, en myndighet eller polisen ber dig aldrig att ange dina koder via telefon, SMS eller e-post. Endast brottslingar gör detta. Var därför särskilt försiktig när du får e-postmeddelanden eller SMS som innehåller länkar. Om du inte är säker på om ett meddelande är äkta ska du kontrollera det hos vår kundtjänst.
Logga in i OmaSp:s nätbank enbart via vår webbplats genom att skriva in adressen www.omasp.fi direkt i adressfältet i webbläsaren eller via OmaMobiili. Logga alltså aldrig in i nätbanken via en länk i en sökmotor (såsom Google eller Bing) eller en länk som du fått via SMS eller e-post.
Se alltid till att logga ut från nätbanken genom att trycka på knappen ”Logga ut”. Då kan du vara säker på att nätbanken stängs och att ingen annan kan använda den. Om du använder nätbanken på en offentlig plats ska du alltid tömma webbläsarens cacheminne och historik efter att du har loggat ut. Stäng också webbläsaren som du använde.
Uppdatera listan över tillåtna betalningsländer i nätbanken: Gå till nätbanken och välj de länder som du gör betalningar till från dina konton och spärra de länder som du inte gör betalningar till. Då kan inga betalningar göras från ditt konto utanför det angivna området. Du kan också sätta en övre gräns för betalningar genom att kontakta ditt lokala kontor eller vår kundtjänst.
Om du tappar bort dina koder eller en del av dem, om de hamnar i fel händer eller om du misstänker att du gett dina koder till en bluffwebbplats, ska du omedelbart spärra dina nätbankskoder genom att ringa OmaSp:s kundtjänst på numret 020 764 0600 (vardagar kl. 8–20, lör 10–14) eller spärrtjänsten som betjänar dygnet runt på 020 333 (+358 20 333 från utlandet). Spärrtjänsten är öppen alla dagar, dygnet runt. Kontakta ditt lokala OmaSp-kontor för att få nya koder.
Även banken har rätt att spärra dina koder eller begränsa användningen av dem i enlighet med villkoren. Innan du börjar använda koderna bör du noga läsa igenom nätbanksavtalet och de allmänna villkoren för tjänster där privatkunders bankkoder används. Villkoren finns bifogade som bilagor till denna sida.