Var uppmärksam på varningssignaler
När du använder nätbankskoder eller handlar på nätet med ditt bankkort är det viktigt att komma ihåg att du inte får ge dina kortuppgifter eller PIN-koder till någon. Se också till att vara försiktig när du får e-postmeddelanden eller andra kontaktförsök som verkar konstiga eller tvivelaktiga. Det kan röra sig om bedrägeri. Kom ihåg att banken aldrig ber dig att ange dina personliga uppgifter via telefon, SMS eller e-post.
Gör så här om du misstänker att du har drabbats av bedrägeri
Om du har drabbats av bedrägeri ska du kontakta vår kundtjänst så snabbt som möjligt och berätta vad som har hänt.
Spärra omedelbart dina nätbankskoder eller ditt kort genom att ringa kundtjänsten på numret 020 7640 600 (vardagar kl. 8–20, lör 10–14) eller spärrtjänsten på 020 333 (dygnet runt). Spärrtjänsten är öppen alla dagar, dygnet runt.
Skicka bluffmeddelandet som du har fått till e-postadressen securityomasp.fi (security[at]omasp[dot]fi).
Säker användning av bankkort
Det är säkert att betala och ta ut kontanter med ett bankkort. Det finns dock ett antal viktiga saker du bör ta hänsyn till när du använder bankkort vid köp, i automater och i nätbutiker.
Säker användning av nätbanken
På den här sidan har vi sammanställt anvisningar för säker användning av nätbanken samt apparna OmaMobiili och OmaVahvistus. Det är viktigt att komma ihåg att bankkoder alltid är personliga.
Kundkännedom
Kundkännedomen utgör grunden för samarbetet mellan kunden och banken samt för deras ömsesidiga förtroende. Vi ställer frågor kopplade till kundkännedom både när du öppnar banktjänster hos oss och emellanåt när du redan är kund.