Hyppää pääsisältöön
Mediatiedote,

Smooth it - kouluprojektista ketjuyritykseksi

Kuvassa Ville Lehtimäki ja Irina Nurmi istumassa konttorilla.

Vuonna 2015 Turun AMK:ssa markkinointia opiskeleva Irina Nurmi osallistui yrittäjyyskurssille, jossa tehtävänantona oli kehittää yritysidea ja toteuttaa se. Tästä alkoi Smooth itin menestystarina.

– Ystäväni kanssa olimme miettineet, miksei ole saatavilla nopeasti noudettavaa tuoretta ja terveellistä välipalaa. Ideamme shop-in-shop smoothie- ja välipalakonseptista lähti siis omasta tarpeesta, Irina Nurmi kertoo yrityksensä Smooth itin synnystä. 

Ensimmäisen pisteensä he perustivat tuolloin Turkuun Kupittaan Citymarketiin ja olivat itse koulun jälkeen töissä valmistamassa tuoreita välipaloja marketin asiakkaille. – Teimme tuotteet paikan päällä tilausten mukaan. Hyvin nopealla aikataululla saimme kyselyitä muilta K-kauppiailta myös muualta Suomesta ja vuonna 2019 meillä oli piste jo seitsemässä marketissa, Nurmi kertoo. – Kysynnän yhä lisääntyessä toimintamme muuttui radikaalisti, kun perustimme keskuskeittiön, jossa pystyimme valmistamaan tehokkaammin tuotteet jakeluun. Kasvutahti oli huimaa ja kymmenisen kauppiasta odotti jonossa. Tämän harppauksen jälkeen pisteitä syntyi kuin sieniä sateella - 20 uutta kauppaa tuli mukaan vuoden sisällä. Nurmi korostaa, että tuotteet ovat edelleen tuoreita, samana päivänä käsin valmistettuja. Siitä emme tingi, hän lupaa. 
 

Kuvassa marjoja ja smoothiepulloja.
Smooth it -tuotteet valmistetaan käsin samana päivänä kuin niitä myydään.

Smooth it -tuotteita löytyy kauppojen lisäksi myös yritysten palaveripöydistä, joka on tärkeä osa nykyistä toimintaa. Tänä vuonna Smooth it työllistää jo 30 työntekijää.

OmaSp ymmärtää kasvuyrityksen tarpeet 

Kasvun ollessa nopeaa, myös rahoituskuvio on oleellinen osa menestystä. Eräässä yhteisessä tilaisuudessa Nurmi tapasi OmaSp:n Naantalin ja Raision konttorinjohtaja Ville Lehtimäen. 

– Yhteinen sävel ja molemminpuolinen ymmärrys löytyi nopeasti. Tajusin, että Ville ymmärsi saman tien meidän konseptimme ja tunsi tuotteenkin entuudestaan. Luottamus yrityksemme konseptiin, palveluumme ja laatuun oli siis syntynyt, Nurmi kertoo.

Kiinnostus kasvuyritykseen sekä ketterä ja nopea palvelu olivat tärkeimmät tekijät pankkikumppanin valinnassa. – OmaSp:ssä ymmärretään kasvuyrityksen tarpeet. Kasvuun tarvitaan rahoitusta ja ensimmäisen yhteisen vuoden jälkeen olemme jo tuplanneet liikevaihtomme. Teemme yhdessä pankin kanssa kasvusuunnitelmaa, ja aito kiinnostus yrityksemme menestykseen näkyy kaikessa OmaSp:n toiminnassa. Meillä on pisteitä ympäri Suomen ja voin asioida missä tahansa OmaSp:n 45 konttorissa palvelun ollessa aina nopeaa ja selkeää, Nurmi kiittelee. 

Meillä on pankin ovet auki 

OmaSp:n palvelumalli tukee henkilökohtaista palvelua. – Laajojen palveluaikojen ansiosta, meillä on helppo asioida. Ja ensiarvoisen tärkeää on ymmärtää ja tukea asiakasta; se yhteistyö syvenee kaiken aikaan myös Smooth itin kanssa. Sparrailemme paljon yritysasiakkaidemme kanssa, ja meiltä löytyy ymmärrystä erilaisiin liikeideoihin, Lehtimäki luettelee. Nurmen kokemuksen mukaan pankit eivät useimmiten ymmärrä tulevaisuutta.

 – Yritystä tarkkailtaessa historialla on merkitystä, mutta painotamme yhä enemmän tulevaisuutta. Olen todella kiitollinen, että olemme löytäneet luotettavan, ketterän ja aidosti välittävän yhteistyökumppanin yrityksemme taustalle. Lisäksi helppoutta lisää se, että voin hoitaa sekä oman taloutemme, että yrityksen raha-asiat samassa paikassa. Ne kun kulkevat käsi kädessä yrittäjän arjessa.

Artikkeli on alun perin julkaistu V-S Yrittäjä -lehdessä 29.8.2024.

Henkilöasiakas